• PROJEKT POZNAJ POLSKĘ - klasy 4-8

• Korzystając z możliwości wzięcia udziału w rządowym programie „Poznaj Polskę” postanowiliśmy pojechać na planowaną od dwóch lat wycieczkę do Warszawy.

Obrazek 2021-12-11 17:47:53

Dzień I

1 grudnia ok. godziny 06.00 po wcześniejszej zbiórce przy naszej szkole oraz pożegnaniu z rodzicami wyruszyliśmy w trasę, aby jak najprędzej dotrzeć do celu podróży. Około godz. 12.00 byliśmy w Warszawie na Placu Zamkowym obok słynnej Kolumny Zygmunta III Wazy. Zwiedzanie Stolicy rozpoczęliśmy zatem na początku Traku Królewskiego od Starego Miasta i Zamku Królewskiego. W kolejnym etapie przeszliśmy uliczkami Starego Miasta, zobaczyliśmy między innymi wnętrze bazyliki św. Jana, Rynek Starego Miasta, Pomnik Syreny, Barbakan, czyli mury obronne Warszawy oraz Pomnik Małego Powstańca. Następnym etapem zapoznawania się ze stolicą był spacer ulicą Krakowskie Przedmieście, gdzie największe zainteresowanie uczniów wzbudziły Pałac Prezydencki, Brama Główna Uniwersytetu Warszawskiego oraz Pomnik Adama Mickiewicza. Poznaliśmy również miejsce, z którego Fryderyk Chopin wyjechał do Paryża. Pod koniec spaceru przeszliśmy pod Grób Nieznanego Żołnierza oddać hołd poległym w obronie ojczyzny rodakom. Udało nam się nawet zobaczyć zmianę warty żołnierzy Pułku Reprezentacyjnych Wojska Polskiego, pełniących honorową wartę przy tym ważnym obiekcie. Jest to jeden z głównych elementów na osi Saskiej. Ostatnim etapem pierwszego dnia zwiedzania był PGE Stadion Narodowy na który dotarliśmy metrem, dzięki czemu większość z uczniów miała po raz pierwszy możliwość korzystania z takiej formy transportu. Około godziny 20:00 dotarliśmy do miejsca zakwaterowania i tak zakończyliśmy pierwszy dzień wycieczki.

Warszawa 1-3 grudnia - Obrazek 2

Dzień II

Drugiego dnia rankiem, po obfitym śniadaniu wyruszyliśmy w drogę Traktem Królewskim. Naszym pierwszym celem był Pałac w Wilanowie. Udało nam się zwiedzić wnętrze Muzeum Pałacu Króla Jana III, w którym zachwycały oczy obrazy kolekcji Potockich oraz pamiątki po królewskiej rodzinie Sobieskich. W kolejnym etapie przejechaliśmy pod Muzeum Łazienki Warszawskie. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od obejrzenia Pałacu Belwederskiego i Pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego. W ogrodach poznaliśmy historię Fryderyka Chopina, której wysłuchaliśmy patrząc na słynną rzeźbę kompozytora. Wchodząc w głąb ogrodów zatrzymaliśmy się obok pomnika Henryka Sienkiewicza. Następnie spacerowaliśmy po ogrodach i podziwialiśmy piękne zabytkowe budowle takie jak Amfiteatr, Pałac Myślewicki, Biały Domek, Stara Pomarańczarnia w Łazienkach Królewskich i oczywiście Pałac na wodzie. Spotkaliśmy zamieszkujące park wiewiórki i pawie. W ramach ciekawostki pani Przewodnik pokazała nam figurę psa, która symbolizowała miejsce pochówku psów straży parkowej. Po zwiedzeniu Łazienek wyruszyliśmy w kierunku naszego kolejnego celu. Młodsi uczestnicy wycieczki udali się do interaktywnego muzeum sztuki współczesnej COSMOS. Tam czekała na nich dobra zabawa w świecie iluzji. Uczniowie klas VII i VIII odwiedzili Muzeum Powstania Warszawskiego. Młodzież była zachwycona, a zarazem zdruzgotana tym co zobaczyła we wnętrzu muzeum. Dużym zainteresowaniem cieszyły się interaktywne eksponaty. Udało nam się również znaleźć miejsce poświęcone Wojskom Powietrznym, gdzie zobaczyliśmy wspomnienia p. Antoniego Tomiczka. Po zwiedzaniu w zadumie wróciliśmy do hotelu przejeżdżając przez centrum Warszawy, aby zobaczyć między innymi Pałac Kultury i Nauki. Przejeżdżaliśmy również przez słynny Most Poniatowskiego. Tak zakończyliśmy drugi dzień wycieczki.

Warszawa 1-3 grudnia - Obrazek 4

Dzień III

3 grudnia z żalem żegnaliśmy się z piękną Stolicą. Przejeżdżając przez Warszawę zobaczyliśmy rzeźbę Syrenki Warszawskiej przy Bulwarach wiślanych. Następnie udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik, gdzie spędziliśmy kilka godzin na podziwianiu wielu zjawisk oraz przyrządów naukowych. Mogliśmy zobaczyć wiele zjawisk, a nawet mieć na nie wpływ. Czasem mieliśmy kłopot, by oderwać się od wykonywania ćwiczenia sprawdzając różne rozwiązania. Każdy znalazł coś dla siebie. Po wyczerpującej zabawie była chwila na ciepły posiłek przed wyjazdem. Przy okazji mieliśmy okazję zobaczyć galerię Elektrownia Powiśle. Jest to miejsce powstałe w oryginalnej, ponad 100 letniej odnowionej elektrowni. Oprócz całej bryły architektonicznej, wewnątrz można zobaczyć wiele zachowanych z elektrowni elementów. Po posileniu się wyruszyliśmy w drogę powrotną do Adamowic. Około godziny 20:30 mogliśmy przywitać się z rodzicami, rozjechać się do swoich domów i spokojnie się wyspać.