• Półfinał Wojewódzki w Unihokeju- grupa młodsza

28.01.2022

Unihokej w naszej szkole zyskuje sobie coraz większe grono zwolenników, a co za tym idzie poziom gry również wchodzi na wyższy poziom. Pokłosiem treningów i czasu spędzonego na boisku był sukces naszych chłopców z grupy młodszej, którzy w Tworkowie wywalczyli awans do zawodów wojewódzkich.

Wyjazd jednak nie doszedł do skutku z powodu kwarantanny nałożonej na szkołę. Nie podłamało nas to jednak i trenujemy nadal by w przyszłym roku po raz kolejny pokazać swój talent i walczyć o kolejne sukcesy.

Ania Pytlik - nauczyciel wychowania fizycznego

• Bieg Dziewięciu Górników

26.01.2022

13 grudnia 2021 roku obchodziliśmy 40 rocznicę wprowadzenia stanu wojennego w Polsce. By uczcić pamięć o wydarzeniach stanu wojennego i oddać hołd poległym górnikom kopalni „Wujek” nasi uczniowie wzięli udział w IX Biegu Dziewięciu Górników, którego organizatorem było Śląskie Centrum Wolności i Solidarności w Katowicach. Każda ze szkół, biorąca udział w tym biegu, wybierała jednego z poległych górników kopalni „Wujek” na patrona biegu. Nasza szkoła na patrona wybrała Zbigniewa Wilka.

Dnia 13 stycznia 2022 roku przedstawiciele uczniów klas VIII i V ubrani w koszulki z wizerunkiem górnika Zbigniewa Wilka, pobiegli wraz z panią Anią Pytlik. Wyruszyli spod szkoły i biegli w kierunku miejscowości Żytna pod pomnik, który upamiętnia powstańców śląskich. Tam uczniowie zapalili znicz, a po krótkim odpoczynku udali się w drogę powrotną. Udział uczniów w tym wydarzeniu jest symbolem tego, że pamięć o wydarzeniach stanu wojennego będzie trwała, że młodzi Polacy pamiętają o najnowszej historii naszego kraju, że chcą ją poznawać. Bohaterowie tej tragicznej karty naszej historii stali się dzięki temu bliscy młodzieży.

Opiekunowie biegu

• Wspieramy psiaki i kociaki

26.01.2022

Młodzieży i dzieciom naszej szkoły nie jest obojętny los bezdomnych i pokrzywdzonych zwierząt, dlatego jak co roku odpowiedzieli chętnie na apel pomocy i wsparcia dla Pogotowia Interwencyjnego Pet Patrol w Rybniku.

W imieniu Wolontariuszy i ich czworonożnych podopiecznych serdeczne podziękowania za dobro i okazane serce.

Ania Pytlik - opiekun Szkolnego Wolontariatu

• Razem na Święta

20.12.2021

Nasza szkoła przyłączyła się do akcji
            Razem na Święta,
            której inicjatorem jest Ministerstwo Edukacji Narodowej.
            Jest to już kolejna edycja inicjatywy, której celem jest zarówno zachęcenie uczniów do niesienia pomocy innym, jak również budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych.

W zeszłym roku wykonywaliśmy kartkę świąteczną dla sąsiada.
            W tym roku zachęcamy Was do ś
            wiątecznego dekorowania pierniczków!
            Udekorujcie najlepiej jak potraficie świąteczne ciasteczko i podarujcie go bliskiej osobie lub sąsiadowi w ramach świątecznego, miłego gestu.

Dziękujemy tym, którzy już włączyli się do naszej szkolnej akcji!

Zróbcie zdjęcia swoim swiątecznym ciasteczkom i prześlijcie do p. Ewy Gembalczyk. na zdjęcia czekamy do 9 stycznia.
            Zapraszamy!

Samorząd Uczniowski
            E. Gembalczyk, opiekun

• „Poznaj Polskę”- wycieczka do Opola

16.12.2021

Wychowawcy klas 1-3 wspólnie zorganizowali wycieczkę do Opola w ramach rządowego przedsięwzięcia „Poznaj Polskę”.

8 grudnia 2021 roku uczniowie klas 1-3 z wychowawcami pojechali do Opola, gdzie odwiedzili Muzeum Wsi Opolskiej i Muzeum Piosenki Polskiej. W Muzeum Wsi Opolskiej uczniowie wzięli udział w zajęciach edukacyjnych na temat tradycji bożonarodzeniowych na Śląsku Opolskim. Wysłuchali informacji o świętych z okresu adwentu, poznali tradycje religijne praktykowane w okresie adwentu i Świąt Bożego Narodzenia,  tradycyjne potrawy przygotowywane na wigilię oraz zwyczaj kolędowania. Dowiedzieli się także o różnych wróżbach, które praktykowane były, szczególnie przez dziewczęta, na Śląsku Opolskim. Zobaczyli tradycyjnie przystrojoną choinkę. Dużym zaskoczeniem dla dzieci były ozdoby choinkowe tzw. „światy” przestrzenne  ozdoby w postaci kuli, które wykonane są z opłatka. Wierzono, że ich obecność w domu przynosi szczęście i błogosławieństwo Boże. Uczniowie mieli okazję pobawić się dawnymi zabawkami, jakie kiedyś otrzymywały dzieci w prezencie pod choinką. Kilka zabawek w sposób szczególny przypadło dzieciom do gustu, byli zaskoczeni ich prostą konstrukcją i sposobem poruszania się tych zabawek. Na zakończenie zajęć uczniowie wcielili się w role gospodarzy oraz dawnych kolędników i odegrali scenkę dawnego zwyczaju kolędowania z tradycyjnymi rekwizytami. Oczywiście nie zabrakło łamania się opłatkiem, jednak ze względów epidemicznych zwyczaj ten nie był już tak tradycyjny jak zawsze.

W Muzeum Piosenki Polskiej uczniowie zwiedzili amfiteatr oraz nowoczesną wystawę multimedialną, która ich zachwyciła. Mieli okazję wysłuchać piosenek  różnych artystów, obejrzeć  zdobycze techniki z dziedziny rejestrowania i odtwarzania dźwięków. Samodzielnie mieli okazję do nagrania utworu muzycznego w specjalnych kabinach nagraniowych, a nagrany utwór mogli przesłać mailowo rodzicom. Bardzo chętnie korzystali z wirtualnej garderoby artystów, która dostarczyła im wielu emocji. Nie zabrakło także prawdziwych rekwizytów i  kostiumów gwiazd. Ostatnim punktem naszej wycieczki był wspólny obiad, na który udaliśmy się do restauracji w budynku filharmonii w Opolu. Późnym popołudniem, ale szczęśliwi i nieco zmarznięci wróciliśmy do swoich domów.

Opracowała

• Warszawa 1-3 grudnia

11.12.2021

Korzystając z możliwości wzięcia udziału w rządowym programie „Poznaj Polskę” postanowiliśmy pojechać na planowaną od dwóch lat wycieczkę do Warszawy.
            Poniżej sprawozdanie z wycieczki i kilka zdjęć.
            Więcej w galerii do której link na końcu wpisu. Zapraszamy do lektury!

Dzień I

1 grudnia ok. godziny 06.00 po wcześniejszej zbiórce przy naszej szkole oraz pożegnaniu z rodzicami wyruszyliśmy w trasę, aby jak najprędzej dotrzeć do celu podróży. Około godz. 12.00 byliśmy w Warszawie na Placu Zamkowym obok słynnej Kolumny Zygmunta III Wazy. Zwiedzanie Stolicy rozpoczęliśmy zatem na początku Traku Królewskiego od Starego Miasta i Zamku Królewskiego. W kolejnym etapie przeszliśmy uliczkami Starego Miasta, zobaczyliśmy między innymi wnętrze bazyliki św. Jana, Rynek Starego Miasta, Pomnik Syreny, Barbakan, czyli mury obronne Warszawy oraz Pomnik Małego Powstańca. Następnym etapem zapoznawania się ze stolicą był spacer ulicą Krakowskie Przedmieście, gdzie największe zainteresowanie uczniów wzbudziły Pałac Prezydencki, Brama Główna Uniwersytetu Warszawskiego oraz Pomnik Adama Mickiewicza. Poznaliśmy również miejsce, z którego Fryderyk Chopin wyjechał do Paryża. Pod koniec spaceru przeszliśmy pod Grób Nieznanego Żołnierza oddać hołd poległym w obronie ojczyzny rodakom. Udało nam się nawet zobaczyć zmianę warty żołnierzy Pułku Reprezentacyjnych Wojska Polskiego, pełniących honorową wartę przy tym ważnym obiekcie. Jest to jeden z głównych elementów na osi Saskiej. Ostatnim etapem pierwszego dnia zwiedzania był PGE Stadion Narodowy na który dotarliśmy metrem, dzięki czemu większość z uczniów miała po raz pierwszy możliwość korzystania z takiej formy transportu. Około godziny 20:00 dotarliśmy do miejsca zakwaterowania i tak zakończyliśmy pierwszy dzień wycieczki.

Dzień II

Drugiego dnia rankiem, po obfitym śniadaniu wyruszyliśmy w drogę Traktem Królewskim. Naszym pierwszym celem był Pałac w Wilanowie. Udało nam się zwiedzić wnętrze Muzeum Pałacu Króla Jana III, w którym zachwycały oczy obrazy kolekcji Potockich oraz pamiątki po królewskiej rodzinie Sobieskich. W kolejnym etapie przejechaliśmy pod Muzeum Łazienki Warszawskie. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od obejrzenia Pałacu Belwederskiego i Pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego. W ogrodach poznaliśmy historię Fryderyka Chopina, której wysłuchaliśmy patrząc na słynną rzeźbę kompozytora. Wchodząc w głąb ogrodów zatrzymaliśmy się obok pomnika Henryka Sienkiewicza. Następnie spacerowaliśmy po ogrodach i podziwialiśmy piękne zabytkowe budowle takie jak Amfiteatr, Pałac Myślewicki, Biały Domek, Stara Pomarańczarnia w Łazienkach Królewskich i oczywiście Pałac na wodzie. Spotkaliśmy zamieszkujące park wiewiórki i pawie. W ramach ciekawostki pani Przewodnik pokazała nam figurę psa, która symbolizowała miejsce pochówku psów straży parkowej. Po zwiedzeniu Łazienek wyruszyliśmy w kierunku naszego kolejnego celu. Młodsi uczestnicy wycieczki udali się do interaktywnego muzeum sztuki współczesnej COSMOS. Tam czekała na nich dobra zabawa w świecie iluzji. Uczniowie klas VII i VIII odwiedzili Muzeum Powstania Warszawskiego. Młodzież była zachwycona, a zarazem zdruzgotana tym co zobaczyła we wnętrzu muzeum. Dużym zainteresowaniem cieszyły się interaktywne eksponaty. Udało nam się również znaleźć miejsce poświęcone Wojskom Powietrznym, gdzie zobaczyliśmy wspomnienia p. Antoniego Tomiczka. Po zwiedzaniu w zadumie wróciliśmy do hotelu przejeżdżając przez centrum Warszawy, aby zobaczyć między innymi Pałac Kultury i Nauki. Przejeżdżaliśmy również przez słynny Most Poniatowskiego. Tak zakończyliśmy drugi dzień wycieczki.

Dzień III

3 grudnia z żalem żegnaliśmy się z piękną Stolicą. Przejeżdżając przez Warszawę zobaczyliśmy rzeźbę Syrenki Warszawskiej przy Bulwarach wiślanych. Następnie udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik, gdzie spędziliśmy kilka godzin na podziwianiu wielu zjawisk oraz przyrządów naukowych. Mogliśmy zobaczyć wiele zjawisk, a nawet mieć na nie wpływ. Czasem mieliśmy kłopot, by oderwać się od wykonywania ćwiczenia sprawdzając różne rozwiązania. Każdy znalazł coś dla siebie. Po wyczerpującej zabawie była chwila na ciepły posiłek przed wyjazdem. Przy okazji mieliśmy okazję zobaczyć galerię Elektrownia Powiśle. Jest to miejsce powstałe w oryginalnej, ponad 100 letniej odnowionej elektrowni. Oprócz całej bryły architektonicznej, wewnątrz można zobaczyć wiele zachowanych z elektrowni elementów. Po posileniu się wyruszyliśmy w drogę powrotną do Adamowic. Około godziny 20:30 mogliśmy przywitać się z rodzicami, rozjechać się do swoich domów i spokojnie się wyspać.

Zapraszamy do GALERII, która będzie sukcesywnie uzupełniana :)

oprac. P. Hajok

• Zbiórka dla Fabianka

05.12.2021

Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w zbiórce fantów na kiermasz dla Fabianka.

Chłopczyk cierpi na rzadką chorobę - zespół Pradera - Williego. Potrzebuje kosztownej rehabilitacji. Kubeczki, pluszaki i gry przyniesione do szkoły trafiły na kiermasz, który odbył się na rybnickim rynku 4 grudnia. Całkowity dochód z kiermaszu zostanie przeznaczony na leczenie chłopca.

Ewa Wojtyczko

Ania Pytlik

• Wieczorne czytanie "Dziadów"

05.12.2021

Listopadowe wieczory to idealny moment, by zająć się lekturą tak mrocznego dzieła jak "Dziady cz. II" Adama Mickiewicza.

W tym roku szkolnym klasa VII miała okazję poznać dramat naszego wieszcza w niecodziennej atmosferze. Razem z Panią Ewą Wojtyczko uczniowie odczytali "Dziady" z podziałem na role. Dzięki swojemu zaangażowaniu podsycili atmosferę grozy, przygotowując kostiumy i charakteryzację. Życzymy Wam równie wielkiej frajdy z poznawania kolejnych lektur.

• BohaterOn - włącz historię

25.11.2021

Po raz kolejny nasza szkoła włącza się
            w międzynarodową akcję wysyłania kartek powstańcom warszawskim -
            BohaterOn - włącz historię.

Zachęcamy wszystkich chętnych uczniów do wykonania Kartki dla Powstańca! Możecie zaangażować domowników!
            Przynieście ją w poniedziałek do szkoły, przekażcie wychowawcy
            lub szkolnemu koordynatorowi akcji, panu Pawłowi Hajokowi.

Aby lepiej poznać historię Powstania Warszawskiego i powstańców, którzy brali w nim udział
            możecie zobaczyć poniższe filmiki.
            ZAPRASZAMY - włącz historię!

• Święto Niepodległości

20.11.2021

Dnia 10 listopada w naszej szkole odbyły się uroczystości z okazji 103 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

W tym roku obchody Święta Niepodległości miały nieco inny charakter niż zwykle.
            Cała społeczność szkolna była zaangażowana w realizację projektu
            pt. „Garść wiadomości o niepodległości”. Głównym celem projektu było poznanie, nieznanych dotąd przez uczniów, historii zwierząt Baśki Murmańskiej i Kasztanki, które były świadkami wydarzeń historycznych. Uczniowie obejrzeli dwa filmy edukacyjne,
            a następnie pracując w grupach wykonali postery nawiązujące do odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918roku.

Młodsi uczniowie rysowali poznane postaci zwierząt.
            Jednak to nie wszystko, z czym musieli się zmierzyć, w trakcie prac nad posterami uczniowie uczyli się piosenki pt. Co to jest niepodległość, której fragment stał się głównym hasłem naszej szkolnej uroczystości.
            Realizując projekt uczniowie wykonali także dekoracje patriotyczne, które ozdobiły całą naszą
            szkołę.

W tym dniu wzięliśmy także udział w czwartej ogólnopolskiej akcji
            Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła do hymnu” o godzinie 11:11 odśpiewaliśmy wspólnie hymn narodowy.

Barbara Wardenga-Koczwara

Zapraszamy do GALERII, by zobaczyć więcej zdjęć z tego dnia

• Projekt historyczny

18.11.2021

W ramach realizacji projektu
            „Gdy gaśnie pamięć ludzka, dalej mówią kamienie - 13 grudnia 1981r. - Pamiętamy”
            pozyskaliśmy plakaty ze Śląskiego Centrum Wolności I Solidarności w Katowicach.

Plakaty wzbogaciły nasz kącik historyczny poświęcony 40 rocznicy wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce.

Koordynator projektu

• Górskie łazikowanie z UKS-em

15.11.2021

Górskich krajobrazów nigdy za wiele! W dniu 22 października Uczniowski Klub Sportowy "Gracz" Lyski zorganizował i współsfinansował w ramach swojej działalności wyjazd w Beskid Śląski.

Nasi uczniowie chętnie odpowiedzieli na zaproszenie i w piękny jesienny dzień pojechali wraz z kolegami i koleżankami z Lysek w góry.

Początek naszej trasy zaczął się w Wiśle Jaworki, skąd szybkim tempem dostaliśmy się do schroniska pod Soszowem, po zjedzeniu drugiego śniadania i podbiciu książeczek GOT podążyliśmy w stronę najstarszego schroniska w Beskidach znajdującego się na Stożku Wielki.

Ostre, choć krótki podejście rekompensowały barwy jesieni, która swoimi kolorami zachwycała nawet największych maruderów. Szczyt szybko został zdobyty teraz przyszła pora na obiad i odpoczynek w schronisku.

Ostatnim naszym akcentem było zejście do Wisły Łabajów, gdzie czekał na nas autokar.

Góry są tak piękne, że już na wiosnę planujemy kolejne trasy.

Ania Pytlik

• Pomagamy Fabiankowi !!!

10.11.2021

Zbieramy używane i nowe kubki ... prosimy by kubeczki były w dobrym stanie, nie porysowane,  czy z wyblakłym nadrukiem, dodatkowo można przynieść na zbiórkę maskotki, gry planszowe(kompletne), książeczki, puzzle

fanty przekazujemy p. Ani Pytlik, bądź Ewie Wojtyczko z przedszkola do 24 listopada!

• #CodeWeek2021

04.11.2021

Klasa II wzięła udział w największym programistycznym wydarzeniu w Europie

#CodeWeek2021

CodeWeek jest miejsce dla każdego – nie trzeba być specjalistą,

by wziąć w nim udział, wystarczą dobre chęci i pomysły. Po zgłoszeniu inicjatywy na mapę CodeWeek uczniowie przez kilka dni realizowali aktywność "Kodowanie na planszy". Kodowanie, czyli postępowanie według kodu lub tworzenie kodu, który pozwala uzyskać określony efekt w działaniu.

Działania klasy II to:

1. ZWIERZĘTA W SZACIE JESIENNEJ - praca indywidualna

2. ZWIERZĘTA DOMOWE - praca indywidualna

3. JESIENNE DRZEWO - praca grupowa

Podczas tych aktywności uczniowie w łagodny i przyjazny sposób poruszali się w świecie, który uczy logicznego myślenia, obserwacji i dedukcji. Uczyli się współpracy, planowania, analizowania oraz samodzielnego tworzenia.

wych. Sabina Gawron

• Unihokej - awans chłopców z grupy młodszej do półfinału wojewódzkiego

03.11.2021

26 października po raz pierwszy na terenie gminy Lyski zostały zorganizowane Gminno - Powiatowe Zawody Unihokeja Igrzysk dzieci i młodzieży.​​​​​​​​​​​​​​

Pierwsza drużynówka z gier zespołowych została rozegrana na sali ZSP Lyski, naszą szkołę reprezentowały 4 grupy, podzielone na kategorie wiekowe.

W grupach młodszych  klas IV - VI odbyły się dwa mecze po jednym chłopców jak i dziewcząt

GRUPA MŁODSZA  DZIEWCZĄT:

SP Lyski - SP Adamowice 2:1

GRUPA MŁODSZA CHŁOPCÓW:

SP Lyski - SP Adamowice 2:3

W grupach starszych klas VII - VIII, po wcześniejszym losowaniu odbyły się mecze grupowe w systemie "każdy z każdym":

GRUPA STARSZA DZIEWCZĄT:

I miejsce - SP Lyski

II miejsce - SP Zwonowice

III miejsce SP Adamowice

Tym sposobem do dalszej części rozgrywek czyli półfinałów wojewódzkich awansowali nasi chłopcy z grupy młodszej, pozostałe nasze drużyny zaprezentowały się rownież dobrze i za waleczność, zapał i zangażowanie należą im sie duże brawa.

Dziękujemy za zaproszenie szkole podstawowej w Lyskach oraz Uczniowskiemu Klubowi Sportowemu"Gracz" Lyski za zorganizowanie zawodów.

Ania Pytlik - nauczyciel wychowania fizycznego oraz członek zarządu UKS Gracz Lyski

• Kasztany i żołędzie dojechały do Pszczyny

03.11.2021

27 października zakończyliśmy w naszej szkole zbiórkę kasztanów i żołedzi dla Pokazowej Zagrody Żubrów w Pszczynie.

Zebraliśmy 270 kg. kasztanów oraz 40 kg bączków i żołędzi! Brawo dzieciaki i młodzieży za niesamowity zapał i chęć pomocy.

Ogromne podziękowania dla  przedszkolaków z Pietrowic Wielkich, które włączyły się w zbiórkę oraz p. Ewie Wojtyczko za pomoc w transporcie darów jesieni do Pszczyny.

Ania Pytlik - opiekun wolontariatu

• Śladami Księżnej Daisy

03.11.2021

Pszczyna to unikatowe miasteczko w naszym województwie, które swoim pięknem zachwyca odwiedzających ją turystów, dlatego klasy 4 i 5 postanowiły odkryć najciekawsze jej miejsca.

Z rana wraz z wychowawcami wyruszyli pociągiem do tego uroczego miasteczka. Pierwszym punktem wyjazdu było zwiedzenie Skansenu Wsi Pszczyńskiej, mały ale przepiękny teren był idealnym początkiem wycieczki wprowadzającym w klimat lat już minionych. Pełni energii i zapału drewniane chaty wycieczkowicze zamienili na jesienny spacer zjawiskowym Parkiem Zamkowym, który swoimi alejkami doprowadził ich do perły architektonicznej Śląska Pałacu w Pszczynie. Zwiedzanie zachwyciło nawet najbardziej opornych, cudowne wnętrza, niesamowity wystrój na długo zostaną w ich  pamięci.

Kolejnym punktem wyjazdu była Pokazowa Zagroda Żubrów w Pszczynie, te same żubry dla których od 3 lat szkoła organizuje zbiórkę kasztanów i żołędzi.

Niestety czas gonił i spokojny spacer po rynku oraz chwila odpoczynku na nim był ostatnim etapem wyjazdu, zmęczeni ale z uśmiechem mali podróżnicy wrócili pociągiem do domu.